Korak koji svi preskačemo
Imamo osećaj da smo u većini mi koji volimo da pri kupovini nove stvari započnemo njeno korišćenje bez prethodnog čitanja uputstva za upotrebu. Međutim kada je reč o motornim testerama možda treba napraviti izuzetak od ovog uglavnom ustaljenog pravila. Ne treba posebno naglašavati da rukovanje motornim testerama sa sobom nosi određene rizike, a mi verujemo da ćete uz uputstvo za upotrebu i naš blog lakše savladati prve korake u korišćenju ovog alata.
Sveže gorivo
Pravilan rad vaše motorne testere u velikoj meri zavisi od adekvatne mesavine benzina i ulja i njene svežine. Usled isparavanja benzin vremenom gubi na svojoj oktanskoj vrednosti, što može dovesti do značajnog pada performansi u korišćenju motorne testere. Neophodno je naglasiti da posle dužeg stajanja mešavine, ulje i benzin počnu da se razdvajaju. Preporučljivo je koristiti mešavinu koja nije starija od mesec dana ili u već postojeću dodati neophodne aditive.
Ukoliko znate da vašu motornu testeru nećete koristiti neki duži vremenski period,najbolje je istočiti staru mešavinu i pre sledećeg korišćenja sipati novu. Korišćenjem adekvatne mešavine omogućićete motornoj testeri da pruži željene performanse, a u isto vreme čuvaćete motor.
optimalni odnos mešavine
Razlike izmedju 2-T i 4-T motora nisu male (ostavićemo ovu temu za zaseban tekst) , u ovom tekstu fokusiraćemo se na pravljenje mešavine za 2-T motore i dodavanju adekvatnih aditiva.Razlog tome jeste da 2-T motori u sebi nemaju zaseban rezervoar za ulje, stoga je neophodno da mi dodamo ulje u benzin kako se motor usled lošeg podmazivanja ne bi oštetio.
Većina motornih testera optimalno radi u razmeri 1 : 50, što implicira da na 1l benzina moramo dodati 0.02l 2-T ulja.Različiti modeli mogu koristiti drugačiju razmeru, zato je najbolje uraditi kako piše u uputstvu za upotrebu. Ukoliko niste sigurni koliko ulja treba dodati, uvek je bolje dodati malo više nego manje, kako bi se izbeglo „ gorenje“ motora.
Mešavinu uvek pravite u posebnoj posudi i to tako što prvo sipate 2-T ulje, a nakon toga benzin. Posudu dobro protresite i tek onda sadržaj sipajte u rezervoar testere.
Provera svećice
Za dobro sagorevanje neophodno je da imamo ispravnu svećicu. Stanje svećice utvrdjuje se demontažom, ukoliko je svećica zaprljana ili oštećena neće adekvatno bacati varnicu i na taj način dobijamo lošije sagorevanje. Očistite je ili zamenite ukoliko je potrošena .
Prilikom vraćanja svećice proverite u uputstvu na koliko Nm da podesite moment ključ kako bi je najpravilnije zategli. Pre kupovine nove svećice proverite u uputstvu tip svećice koji vam je potreban, ako i dalje niste sigurni konsultujte se sa prodavcem ili serviserom.
Izvor: www.arbtalk.co.uk
Filter vazduha
Pre svake upotrebe proverite filter vazduha. Bitno je da filter bude čist i da nije pocepan.Ako je filter zaprljan, nije preporučljivo čistiti ga kompresovanim vazduhom, tako ćemo ga najlakše probušiti i oštetiti. Jednostavno istresite filter tapkajući ga lagano u čvrstu površinu, čime će prljavština izaći iz filtera. Ukoliko je filter previše zaprljan ili oštećen, stavite novi filter.
Takođe, pre svakog korišćenja potrudite se da testera bude čista kod usisa kako bismo izbegli nepotrebno prljanje filtera.
Zatezanje lanca
Za detaljno uputstvo o zatezanju lanca pogledajte instrukcije koje ste dobili od proizvođača, međutim, ono što tamo možda ne piše jeste da lanac ne treba zatezati nikako odmah nakon korišćenja testere jer je u tom trenutku još uvek zagrejan. Kada zategnemo još uvek zagrejan lanac prilikom hlađenja lanac se skuplja, ovo može dovesti do oštećenja motorne testere.
Kako bismo ustanovili da li je lanac dobro namešten, neophodno je povući lanac ka gore i ako možemo da uvučemo prst ispod lanca, znači da je dovoljno zategnut. Dobro namešten lanac lepo naleže na mač i lagano se okreće bez pomeranja testere.
Izvor: thetoolyard.com
Održavanje vodilice
U postupku demontiranja lanaca i vodilice, prvo očistite kanal vodilice manjom četkom kao i otvore za podmazivanje, deo oko lančanika, kvačila i brezona. Obavezno proverite koliko je kanal vodilice istrošen, najbolji način za proveru je mrdanjem lanca suprotno od pravca njegovog kretanja. Dakle, ne sme da bude mnogo pomeranja od ivice do ivice kanala, u suprotnom vodilicu treba promeniti.
Mali trik za produženi rok trajanja vodilice jeste da je okrećete na drugu stranu s vremena na vreme čime dobijamo ravnomerno trošenje. Bitno je proveriti i lančanik na vrhu vodilice, u slučaju da je labav, takođe je potrebno zameniti vodilicu.
U slučaju da na ivicama vodilice postoje neravnine, možete joj produžiti vek trajanja turpijom kako bi ponovo dobili što ravniju površinu.
Oštrenje i zaštita lanca
Pored neefikasnosti, tup lanac može biti i opasan jer dodatno zagreva vodilicu i drvo. Kada se testera ne koristi, zaštitna navlaka za lanac mora obavezno biti postavljena jer u suprotnom lanac može zarđati.
Prilikom oštrenja lanca trudite se da prvo naoštrite najoštećenije rezne zube, a potom ih obeležite markerom, kako biste znali koje zube ste naoštrili. Prilikom oštrenja turpijom brojite pokrete kako bi svaki rezni zub naoštrili podjednako.
U slučaju da je najveća dužina reznog zuba manja od 4mm znaćete da je vaš lanac zreo za zamenu.
Pravite pauze tokom rada
Prilikom koriščenja motorne testere bitno je održati koncetraciju u radu i praviti pauze. Pored odmora, pauzu koristite i za proveru testere - zategnutnost lanca i stanje ulja.
Zaštitite se
Kao i u svakom radu, izuzetno je važno zaštititi se od eventualnih povreda. Koristite zaštitnu obuću, duge pantalone, radne rukavice, kao i zaštitu za oči, uši i glavu.
Poručite proizvode preko: