Saveti

Najvažniji saveti za korišćenje motorne testere

Vreme čitanja: 4 min.
NASTAVITE

Korak koji svi preskačemo


Pre nego što nastavite sa čitanjem našeg bloga bilo bi dobro da pročitate uputstvo za upotrebu vaše motorne testere ili ga držite na dohvat ruke. To je nešto što niko od nas ne voli da čita zbog opširnosti, međutim, možda će vam biti neophodno kako biste primenili naše savete.


Sveže gorivo


Kako bi motorna testera pravilno funkcionisala neophodno je da mešavina benzina i ulja bude sveža jer benzin vremenom isparava i gubi svojstva koja obezbeđuju pravilno sagorevanje, pa je preporuka je da ne koristite mešavinu stariju od mesec dana. Kada završite sa radom, pre skladištenja vaše testere istočite mešavinu u potpunosti i pre narednog korišćenja sipajte svežu.


Idealan odnos mešavine


Pre svega, bitno je da znamo razliku između 2T i 4T motornih testera. 4T, tj. četvorotaktne motorne testere daju motoru energiju u svakom četvrtom hodu klipa i zbog toga se nazivaju četvorotaktne, dok u svakom trećem hodu uzimaju ulje iz zasebnog rezervoara, te u njihovom slučaju nije neophodno praviti mešavinu.

Dvotaktne motorne testere, sa druge strane, nemaju zaseban rezervoar te je neophodno dolivanje ulja u rezervoar sa benzinom i istovremeno jako važno za pravilno funkcionisanje motora.

Idelan spoj goriva i ulja zavisi od proizvođača, tako da, obavezno pročitajte uputstvo. Međutim, kod većine testera taj odnos iznosi 1:40, ili drugim rečima 2.5% ulja u odnosu na gorivo. Još jednostavnije rečeno, kako biste lakše zapamtili - na 1 litar goriva pažljivo odmerite i dodajte 0,02 litara 2T ulja.

Mešavinu uvek pravite u posebnoj posudi i to tako što prvo sipate 2T ulje, a nakon toga benzin. Posudu dobro protresite i tek onda sadržaj sipajte u rezervoar testere.


Provera svećice


Za dobro sagorevanje neophodno je da imamo i ispravnu svećicu. Samo demontažom svećice možemo da utvrdimo koliko je zaprljana ili potrošena. Očistite je ili zamenite ukoliko je potrošena toliko da ne može napraviti varnicu. Prilikom vraćanja svećice proverite u uputstvu na koliko Nm da podesite moment ključ kako bi je najpravilnije zategli. Pre kupovine nove svećice proverite u uputstvu tip svećice vam je potreban ili se konsultujte sa prodavcem ili serviserom vaše testere.

Izvor: www.arbtalk.co.uk


Filter vazduha


Pre svake upotrebe proverite filter vazduha. Bitno je da filter bude čist i da nije pocepan. Ukoliko je filter zaprljan nije preporučljivo čistiti ga kompresovanim vazduhom jer ga tako možemo oštetiti, tj. probušiti. Jednostavno istresite filter tapkajući ga lagano u čvrstu površinu čime će prljavština izaći iz filtera. Ukoliko je filter previše zaprljan ili oštećen, stavite novi filter.

Takođe, pre svakog korišćenja se potrudite da testera bude čista kod usisa kako bismo izbegli nepotrebno prljanje filtera.


Zatezanje lanca


Za detaljno uputstvo o zatezanju lanca pogledajte instrukcije koje ste dobili od proizvođača, međutim, ono što tamo možda ne piše jeste da lanac ne treba zatezati nikako odmah nakon korišćenja testere jer je u tom trenutku još uvek zagrejan. Ako ste ga zagrejanog zategli, kada se ohladi dolazi do dodatnog skupljanja i tako će lanac biti previše zategnut. Pravilno zategnut lanac se može lagano povući tako da možete podvući prst ispod lanca, lepo naleže na mač, lagano se okreće bez pomeranja testere.


Izvor: thetoolyard.com


Održavanje vodilice


Kada demontirate lanac i vodilicu, prvo očistite kanal vodilice manjom četkom kao i otvore za podmazivanje, deo oko lančanika, kvačila i brezona. Obavezno proverite koliko je kanal vodilice istrošen, najbolji način za proveru je mrdanjem lanca suprotno od pravca njegovog kretanja. Dakle, ne sme da bude mnogo pomeranja od ivice do ivice kanala, u suprotnom vodilicu treba promeniti.

Jedan od saveta za produženi rok trajanja vodilice je da je okrećete na drugu stranu s vremena na vreme čime dobijamo ravnomerno trošenje. Bitno je proveriti i lančanik na vrhu vodilice, u slučaju da je labav, takođe je potrebno zameniti vodilicu.

U slučaju da na ivicama vodilice postoje neravnine, možete joj produžiti vek trajanja turpijom kako bi ponovo dobili što ravniju površinu.


Oštrenje i zaštita lanca


Pored neefikasnosti, tup lanac može biti i opasan jer dodatno zagreva vodilicu i drvo. Kada se testera ne koristi, zaštitna navlaka za lanac mora obavezno biti postavljena jer u suprotnom lanac može zarđati.

Prilikom oštrenja lanca trudite se da prvo naoštrite najoštećenije rezne zube a potom ih obeležite markerom kako biste znali koje zube ste naoštrili. Prilikom oštrenja turpijom brojite pokrete kako bi svaki rezni zub naoštrili podjednako.

U slučaju da je najveća dužina reznog zuba manja od 4mm znaćete da je vaš lanac zreo za zamenu.


Pravite pauze tokom rada

Prilikom koriščenja motorne testere bitno je održati koncetraciju u radu i praviti pauze. Pored odmora, pauzu koristite i za proveru testere - zategnutnost lanca i stanje ulja.



Zaštitite se


Kao i u svakom radu, izuzetno je važno zaštititi se od eventualnih povreda. Koristite zaštitnu obuću, duge pantalone, radne rukavice, kao i zaštitu za oči, uši i glavu.


Poručite proizvode preko:

WURTH E-SHOPA

Podelite na: