Proizvodi

DPF - Noćna mora ili 20 minuta posla?

Vreme čitanja: 5 min.
NASTAVITE


Da li ste spremni za nove izmene zakona?


Za manje od godinu dana, tačnije od 5. jula 2021. godine na teritoriji Republike Srbije počinje primena pravilnika o tehničkom pregledu koji donosi mnoge novine prilikom tehničkog pregleda, ali novina koja mnoge vozače dizelaša najviše interesuje jeste - merenje izduvnih gasova. Tokom proteklog perioda se merenje vršilo ali ne i sankcionisalo i tom prilikom su zabeleženi zabrinjavajući rezultati jer veliki broj vozila ne ispunjava kriterijume a najčešći razlog je ustaljena praksa mnogih vlasnika da fizički uklone partikularni filter čestica sa svog vozila.

S obzirom na to da praksa uklanjanja filtera kada dođe do njegovog zapušenja više nije opcija, ne preostaje nam ništa drugo osim da naučimo kako da pravilno održavamo, čistimo i što je najbitnije da razumemo na koji način funkcioniše DPF.


Čemu služi i kako funkcioniše DPF, tj filter partikularnih čestica?


DPF služi da smanji emisiju štetnih gasova kod automobila tako što zadržava čvrste materije nastale sagorevanjem goriva, međutim, kako on to zapravo radi?

Sam filter se sastoji iz nekoliko delova - sadrži kučište filtera, senzore koji prikupljaju same informacije o njegovom stanju, tj temperaturi i pritisku, dok je njegov osnovni deo jezgro koje je napravljeno od plemenitih materijala kao što su platina, palidijum, rodijum i slično.



Ono što je jako bitno znati je da sami materijali od kog je sačinjeno jezgro nisu večni i mogu da se oštete ukoliko ga ne održavate redovno ili ako to ne radite na pravilan način. Isto tako, zapušen DPF može prouzrokovati razne probleme funkcionisanju motora. U početku se to može manifestovati u vidu smanjenja performansi i povećanoj potrošnji goriva, a u gorim slučajevima može dovesti čak i do oštećenja turbo punjača i motora.


Da li moj automobil poseduje DPF?


Najčešće pitanje koje muči vozače polovnih automobila je da li njihov automobil uopšte poseduje DPF? Zamislite sledeći scenario - kupili ste polovan automobil koji nema apsolutno ni jednu grešku na instrument tabli, motor funkcioniše sasvim normalno, ne pokazuje tragove dima na izduvnom sistemu, međutim, na tehničkom pregledu vas vrlo lako može dočekati neprijatna vest da vaš automobil ne ispunjava norme o zagađenju i da zapravo nema filter partikularnih čestica iako bi po specifikaciji vozila trebalo da poseduje DPF.

Do navedene situacije može doći jer mnogi vlasnici uklanjaju DPF u specijalizovanim servisima kada dođe do njegovog zapušenja ili kvara, a pored toga uz pomoć softverskog alata uspevaju da “prevare” računar vašeg automobila tako da on nastavlja da funkcioniše neometano iako samog filtera više nema.

Najpouzdaniji način da utvrdite da li vaš ili polovan automobil koji planirate da kupite poseduje DPF je da izvršite vizuelnu inspekciju izduvnog sistema i u slučaju da primetite da su neki delovi naknadno vareni ili farbani, to može biti loš znak. Ipak, najsigurnije rešenje je da se posavetujete sa vašim serviserom kako bi bili što sigurniji.


Kako produžiti vek trajanja DPF filtera?


Pre nego što dođemo do samog čišćenja filtera, što je takođe deo održavanja, pomenućemo par stvari koje su takođe krucijalne za njegovo funkcionisanje i dugotrajnost.


Odabir motornog ulja

Prva stvar jeste odabir adekvatnog motornog ulja. Najlakši način je da isključivo koristite tip motornog ulja koje je proizvođač preporučio, a najčešće se radi o uljima sa oznakom ACEA C1, C2, C3, C4 što znači da sadrže nizak nivo sulfatnog pepela, fosfora i sumpora koji mogu biti pogubni po DPF. Ovo napominjemo jer mnogi vlasnici automobila ne pridaju veliki značaj kompletnoj specifikaciji motornog ulja već vrše odabir samo po gradaciji gustine, a zapravo pogrešan odabir ulja može biti poguban po DPF.


Regereneracija filtera
Druga jako bitna stvar jeste regeneracija filtera. Regeneracija je proces pri kojem se filter sam oslobađa prikupljenih čestica čađi njihovim sagorevanjem. Postoje dve vrste regeneracije - aktivna i pasivna regeneracija. Pasivna regeneracija se odvija u uslovima kada je temperatura izduvnih gasova dovoljno visoka da se čestice mogu spaljivati i uglavnom se odvija tokom vožnji na dužim relacijama. Aktivna regeneracija sa druge strane zahteva asistenciju vozača ili servisera i neophodna je kada vozite često u gradskim uslovima pri kojima izduvni sistem ne dostiže potrebnu temperaturu za sagorevanje čestica. Tada je neophodno da stvorite uslove pogodne za regeneraciju i to je najlakše izvesti vožnjom na otvorenom putu. Različiti proizvođači imaju različite preporuke pa je najbolje da pročitate uputstvo za korišćenje svog automobila i izvršite regeneraciju po preporuci proizvođača.

Ono što je takođe bitno da znate je da redovna i pravilna regeneracija nije dovoljna da se filter trajno sačuva jer sagorevanjem nije moguće izbaciti i sve čestice čađi iz filtera i time dolazimo do glavnog dela ove priče.


Najjednostavniji način za čišćenje DPF-a


Čišćenje DPF filtera se može obaviti na nekoliko načina. Neki od njih uključuju demontažu filtera, korišćenje agresivnih hemijskih sredstava ili vode pod jakim pritiskom što vrlo lako može oštetiti filter. Korišćenjem Wurth čistača partikularnog filtera, nijedna od navedenih stvari nije neophodna, naprotiv, za celu operaciju dovoljna je samo jedna osoba i dovoljno je 20 minuta vašeg vremena.


Pripremne aktivnosti
Pre nego što pristupite korišćenju ovog sredstva, poželjno bi bilo da koristite zaštitnu opremu u vidu zaštitnih rukavica i naočara. Potrebno je da motor bude ugašen i ostaviti ga da se ohladi ako je prethodno bio u pogonu. Uklonite senzor temperature sa filtera, a u slučaju da nemate senzor temperature, potrebno je da otvorite usisni otvor filtera i uz pomoć sonde delujete kroz otvor.


Čišćenje
Nakon toga, sondu Wurth sredstva za čišćenje možete ubaciti do kraja kroz otvor i prskati ne duže od tri sekunde sa pauzama od 10 sekundi između prskanja.

Kada se isprazni sadržaj boce, izvucite sondu, vratite senzor temperature ili zatvorite otvor filtera i ako je to neophodno poništiti grešku uz pomoć računara. Posle procesa preporučuje se probna vožnja od 20 minuta. Ako se tokom probne vožnje nije desila regeneracija ona

se tada mora pokrenuti ručno pomoću kompjutera. Jedna boca je dovoljna za jedan DPF filter.


Korišćenjem ovog sredstva efikasno ćete ukloniti naslage i čađ unutar filtera, produžiti njegov vek trajanja, smanjiti potrošnju i održati nivo performansi i što je najvažnije bez glavobolje proći tehnički pregled.

Poručite Čistač DPF filtera čestica preko:

WURTH E-SHOPA

*Fotografije preuzete sa veb sajta DPF Servis Čačak

Podelite na: